Čaj je druhý nejoblíbenější nápoj na světě – hned po vodě. Asi proto k němu každý národ přistupuje se svou vlastní invencí.
Amerika pije kávu. Když sáhne po čaji, je to některá z variací ledového čaje. Sympatie k čaji může příkladně ilustrovat, obchodní řetězec Starbucks, který vznikl v 70. letech jako „Starbucks kávy, čaje a koření“. Podle poptávky se však v průběhu let specializoval na kávu. V současnosti nicméně nabízí chuťovou variaci, která svou sladkou chutí vábí zákazníky na japonský čaj nejvyšší kvality: Matchu.
Příprava je velmi snadná: do mixeru nasypeme všechny ingredience, zapneme a když je led dostatečně roztříštěný, přelijeme do sklenice. Na soudnosti každého ponecháme závěrečnou tečku: nastříkat šlehačku na napěněný koktejl.
Kvalitní čaj byl v Americe vysoce populární jen jednou – a to při čajovém Dýchánku v Bostonu roku 1773, kdy skupina Američanů převlečených za Indiány nasypala britský čaj do moře. Jak pravil Oscar Wilde: Miluji Ameriku. Jmenujte mi jinou společnost, která přešla od barbarství k dekadenci, aniž by se mezitím obtěžovala vytvořit civilizaci.
Indie je pravou čajovou mocností s tradicí sahající téměř 1000 let před náš letopočet. Země je právem hrdá na svoji čajovou historii a bohatou produkci, která ji řadí mezi největší čajové výrobce na světě. Díky britské koloniální politice zůstala největším světovým výrobcem čaje až do roku 2006, kdy ji předstihla Čína. Indická čajová historie vychází z divoce rostoucích čajovníků. Na rozdíl od Číny, kde se čajovníky od nepaměti pečlivě šlechtili, bylo indické obyvatelstvo zvyklé připravovat čaj z volně rostoucích čajovníků. Ještě v 16. století se čajovníkové listí běžně používalo nejen k přípravě nápoje, ale také jako zelenina na vaření. Spolu s česnekem se čajovníkové listy osmažily na tuku jako základ zeleninových pokrmů.
Komerční produkci čaje mají v Indii na svědomí až Britové, kteří ve jménu britské východo-indické společnosti dali vzniknout rozlehlým, výhradně čajovým plantážím, kde pěstovali různé druhy čaje. První čajovou zahradu založila tato společnost na konci 19. století poté, co převzala pěstování čajovníků v oblasti Assam v severovýchodní části Indie. Kalkata se od té doby stala největším čajovým přístavem světa.
Tento ušlechtile zkultivovaný čaj však byl samotnými Indy přijímán poměrně vlažně. Jedním z důvodů nízké poptávky a pomalého růstu se stala opozice - především proti pracovním postupům na čajových plantážích. Nacionalisté ve 20. letech zveřejňovali karikatury, které zpodobňovaly čaj jako indický jed. Stalo se to takovým ekonomickým problémem, že se na obranu čaje musela spustit regulérní kampaň, která zdůrazňovala jak zdravotní tak povzbuzující účinky čaje a po vlakových nádražích začaly vyrůstat primitivní čajovny.
Následovala celoindická osvěta, jak připravovat čaj, přičemž bylo doporučováno čaj vařit (a to především ze zdravotních hledisek, aby voda prošla varem). Ještě v 50. letech se z Indie vyváželo víc než 70% sklizeného čaje, zatímco poslední studie ukazují, že indická poptávka po čaji roste rychleji než produkce (z vyrobených 988 milionů kg čaje bylo pro indický trh určeno 850 milionů kg čaje). Každopádně dnes je v Indii každý host vítán šálkem čaje.
Přihlášení k odběru novinek.
Kolbenova 997/5g
190 00 Praha 9-Vysočany
tel.: +420 774 885 855
tel.: +420 774 885 858
e-mail: [javascript protected email]